fbpx
Moa Langemark, Finansinspektionen

Finansinspektionen varnar för bankernas rådgivning

Nu går Finansinspektionen (FI) ut med en tydlig markering om att man inte skall lita på bankernas rådgivning.

– När vi tittar på marknaden så kan vi se att det inte många som har en sann oberoende rådgivning säger hon till Ekonombyrån.

Bli mer kritisk

Varningen som kommer från Finansinspektionen belyser att man som konsument måste tänka på att mötet med bankens rådgivare egentligen är ett möte med en säljare. Man måste förstå att bankens primära mål är att göra vinst på sina produkter och tjänster jämfört med att prioritera kundens intresse.

Som konsument bör man aktivt ifrågasätta bankens råd, det kan vara till exempel fondavgifterna som kan skilja sig markant mellan storbanken och andra aktörer som Avanza och Nordnet. Att förstå just dessa avgifter kan innebära en besparing på hundratusentals kronor när man sparar långsiktigt vilket bankerna gärna inte talar om.

Sveriges finansminister kritisk

Även Elisabeth Svantesson, finansminister i Sverige har tidigare varit kritisk och tydlig med att bankernas stora vinster och dess utdelningar.

I en tidigare pressträff med TT säger hon ”Det sticker i ögonen att bankerna gör så stora vinster när många hushåll har det väldigt tufft, till exempel med sina bolån.” Hon understryker även att man tittar på att underlätta ännu mer för bankbyten inom Sverige.

Källa: Dagens SPS

Foto: Finansinspektionen / Svenska Forexgruppen